Labākai lietotāja pieredzei lūdzam izmantot kādu citu interneta pārlūku

“Japandi” – skandināvu funkcionalitāte un japāņu minimālisms

Lai arī Japānu un Skandināviju šķir aptuveni 8000 kilometru, tomēr abām šīm vietām ir daudz kā kopīga – vismaz dizaina ziņā. Gan Japānā, gan Skandināvijā augstā vērtē tiek turēta vienkāršība un funkcionalitāte, mīlestība pret dabu un cieņa pret cilvēka roku darbu, tāpēc nav nekāds brīnums, ka arvien vairāk cilvēku savos interjeros izvēlas abu šo stilu apvienojumu. Kas tas ir? Iepazīsties, “japandi”!

Kas “japandi” vēderā?

Gaumīgā Japānas un Skandināvijas stila īpatnību apvienojuma pamatā ir minimālisma garā ieturēti dizaini, kas ir ne tikai estētiski pievilcīgi, bet arī funkcionāli un komfortabli. Tie ir dabīgi materiāli, piezemētas un mierīgas krāsas, skaidras un izteiktas līnijas, kā arī kvalitatīvi izstrādātas mēbeles un interjera elementi.

Bonava_japandi_1.jpg

Un tieši kvalitāte ir “japandi” atslēgas vārds, jo tā pamatā ir ilgtspējība – nost ar masu patēriņam paredzētām viegli pieejamām un lētām precēm! Tā vietā nāk roku darinājumi, dabai draudzīgi materiāli un kvalitāte – lai pēc sezonas vai divām viss jau nebūtu nokalpojis un metams ārā.

Krāsu ziņā “japandi” pieturas pie neitrāliem toņiem, kas “nekož” acīs. Gaiši pelēks, dabas iedvesmotas pasteļkrāsas, koksne, māls, smilts – šie visi atbilst “japandi” stila grāmatai. Taču košas krāsas nebūt nav aizliegtas – indigo zili, glancēti melni vai pat smaragdzaļi un rubīnsarkani akcenti radīs izsmalcinātāku efektu.

Kā cimds ar roku

Ja esi pazīstams ar skandināvu dizaina tendencēm, tad noteikti būsi dzirdējis par “hygge” – skandināvu konceptu mājīgumam un labsajūtai, kas īpašu popularitāti pēdējo dažu gadu laikā izpelnījies ASV, un nu nonācis arī pie mums. Tā pamatā ir ideja, ka tavam mājoklim jābūt tavai svētnīcai, kur tu apstādini laiku un ienirsti pilnīgā mierā un komfortā.

Savukārt japāņiem ir jēdziens “wabi-sabi”, proti, skaistums, kas slēpjas nepabeigtībā, jeb krietni vien vienkāršākiem vārdiem – pirmajā mirklī šķietams defekts tiek padarīts par efektu. Jo dabā nekas nav perfekts, un tieši tāpēc viss ir perfekts.

Apvienojot šīs abas filozofijas, rodas harmoniska saskaņa. Pamatā abām dzīvesstila izpratnēm un estētikas principiem ir vienkāršība un komforts. Japāņu interjeri ir zemi, nogludināti un pat viegli glancēti, savukārt skandināviem vairāk raksturīga nepieradinātība un skarbums gan formu, gan krāsu ziņā, kas “japandi” gadījumā lieliski papildina viens otru.

bonava_japandi_2.jpg

“Japandi” ABC

Ja esi pazīstams ar japāņu minimālismu un skandināvu “hygge”, tad pirmie soļi “japandi” virzienā jau ir sperti. Mēbeļu izgatavošanā izvēlies rupji tēstu koksni, pītus materiālus un bambusa elementus, kas padarīs tavu dzīvojamo telpu teju par dabas oāzi. Nedrīkst aizmirst par istabas augiem, taču arī tiem jābūt vienkāršiem – ar orhidejām pārblīvētas palodzes vai spēcīgi smaržojošas lilijas īsti neiederēsies, taču, piemēram, liels gumijkoks būs pašā laikā.

Noteikti gādā par tīrību un kārtību – bez žēlastības atbrīvojies no visa liekā, lai nekas nemaisās pa kājām un nerēgojas acīm. Ja gadījumā tomēr neesi pilnībā gatavs pievērsties minimālisma dzīvesstilam, tad estētisku mērķu vārdā to var arīdzan “notēlot”, proti, mantas skatam paslēpt “japandi” stila grāmatai atbilstošās mēbelēs – pītās kastēs, koka skapjos ar bīdāmām durvīm u.c.

Un arīdzan gaisma “japandi” estētikā ir rāma un pieklusināta. Ideālā variantā lielāko daļu telpas izgaismo dabīga dienasgaisma, kas nāk no lieliem logiem. Savukārt diennakts tumšajā laikā par apgaismojumu gādā maigas un neuzbāzīgas gaismas spuldzes, kas ieskautas papīra vai pītos abažūros.

Bonava_japandi_5.jpeg

Lai arī šķietami nekas jauns, tomēr šo abu stilu apvienojums perfekti saskan ar šobrīd tik aktuālo dabai draudzīgo dzīvesveidu, ilgtspējības filozofiju, prāta atsvabināšanu no visa liekā un lēnāku un apzinātāku dzīvošanu, tāpēc interjera dizaineri paredz, ka “japandi” turpmākajos gados iemantos arvien lielāku popularitāti visā pasaulē.

P.S. “Japandi” nosaukums radies, apvienojot angļu valodas vārdus “Japan” un “Scandi”.